me too

Har ni sett hashtagen me too (#metoo)? Alla som blivit utsatta för sexuellatrakasserier uppmanas att lägga ut den för att vi alla ska förstå hur vanligt förekommande det är. Jag har tyvärr råkat ut för det flera gånger. När jag jobbade som servetris hände det ofta att jag fick ett slag mot rumpan. För inte så längesedan på jobbet var de en patient som sa sexistiska saker, jag tror inte alls att pesonen hade det som tanke, men när jag sa att patienten skulle ta av sig byxorna sa den att jag måste göra det samma. Likadant när jag bad denne lägga sig på britsen. Som tur var jobbade jag med en manlig kollega så vi bytte, det var nästan komiskt att se hur besviken patienten blev av bytet.. Det var även en annan patient som kallade en kollega för "nämen lilla gumman" i nedverderande syfte, dessutom var det patienten som hade fel och jag höll på smälla av så jag gick därifrån. Ibland önskar jag att jag sagt något..Det är inte okej!
 
Det är så lätt att ge sånna personer ursäkter, de menade inte så, det ligger i natuen, de är uppväxta så. MEN det är ett vardagligt problem och det stannar inte där. Vi måste sluta uppfostra som att det är okej. Theodor är en liten tjejtjusare, vill pussa och krama. Vi säger redan nu att han inte för göra så om inte tjejen är med på det. Säger hon eller visar nej så får man inte. Han förstår ju inte och det är ju sååå otroligt sött, nu, men när ska man annars dra gränsen om inte på en gång?
 
 

Kommentarer:

1 Alice:

Ja har sett det, så himla tråkigt :( men bra att det uppmärksammas såklart!

2 Bella:

Tack för det här inlägget! Jag kände till taggen med trodde faktiskt att den riktade sig till dom som blivit utsatta för sexuella övergrepp. Trakasserier är det oerhört många som blivit utsatta för, jag själv flera gånger, och det är verkligen hemskt att antalet utsatta är så stort.

Svar: vad bra att de gjorde nytta för dig! Tror i många lägen att det är de vardagliga trakasserierna som senare skapar övergreppen
Pauline Hurtig

3 Netti Starby:

Det här är verkligen ett viktigt ämne och jättebra att ämnet lyfts! Kramis

4 Henrik Olsson - Föreläsningar:

Det där är ett jätteproblem, och något man ofta stöter på speciellt i krogmiljö! :/

Dessvärre är det svårt att göra något åt det, eftersom man mer eller mindre måste ta en person på bar gärning, men ibland har man faktiskt lyckats med det och kunnat avvisa personen.

Svar: åh ja det kan jag tänka mig, vad skönt det måste kännas när det går!
Pauline Hurtig

5 Angelica:

Så viktigt och bra inlägg! Kram

Svar: tack!
Pauline Hurtig

6 FeliciaO - Everyday / Fashion / Modeling:

Det är så himla tråkigt att detta är så vanligt förekommande och jag tror att det är bra att det lyfts upp, så att det förhoppningsvis kan bli en förändring på sikt.

7 Johanna Utterberg :

Det är fruktansvärt att det är så vanligt!

8 Mirre:

Ja hemskt att det är så vanligt, superbra att uppmärksamma detta och bra att ni förklarar för honom redan =D

Svar: ja verkligen. Ja jag tycker att det är så viktigt!
Pauline Hurtig

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Tror alla kvinnor utsatts, men har valt att inte dela taggen. Har själv blivit utsatt men vill inte skylta med saken. Inte för att jag skäms utan av den anledningen att jag fortfarande mår dåligt när jag tänker på saken/sakerna jag fått uppleva.

Svar: ja mer eller mindre. Det handlar absolut inte om att skylta, det handlar om att vi måste få ett stopp på det. Att våga berätta, att stå upp för sin sak, om inte för våran skulle så för andras skull, kan tycka att det var vår skyldhet lite gran
Pauline Hurtig

10 Jennifer:

Vissa saker kommer man aldrig över..

11 Frida:

Jag har sett fler med den hashtagen, själv kan jag inte komma ihåg att det har hänt mig, tråkigt när det blir så på arbetsplatsen. Man kan ju alltid hoppas att det blir bättre med tiden och att både män och kvinnor tänker på vad dom säger och gör på både på arbetsplatsen och fritiden.

Svar: åh så skönt! tror faktiskt du är den enda jag hört säga det, så sorgligt.
Pauline Hurtig

12 Sara Ekman:

Bra inlägg! Såg hashtaggen först igår på Facebook men visste inte vad den betydde förrän jag läste ditt inlägg nu :)

Svar: tack!
Pauline Hurtig

13 Linda:

Så fin bild <3

Svar: tack <3
Pauline Hurtig

14 Dixi Wonderland:

Så himla fin bild måste jag säga först och främst men sen tycker jag det är så himla bra att ni redan nu försöker lära Theodor. Naturligtvis inte lätt när han inte förstår men det viktiga är att man som förälder tar sitt ansvar :)

Svar: tack så mycket! jag tycker det är så viktigt
Pauline Hurtig

15 jessy:

Bra inlägg!

Svar: tack snälla!
Pauline Hurtig

16 Norahsmamma:

Bra inlägg och fin bild!

Svar: tack så mycket
Pauline Hurtig

17 Jessica Högberg:

Jag har "örfilat" mer än en gäst som slår mej i rumpan... haha

Svar: men så bra!
Pauline Hurtig

18 Jenniey Love:

otroligt bra inlägg!

kramiz<3

Svar: tack så mycket
Pauline Hurtig

19 NATALIA:

Grymt inlägg!

Svar: tusen tack!
Pauline Hurtig

20 Kattis:

Jo denna har jag lagt märke till och trist att se att det är så vanligt. Har själv blivit utsatt för det ett antal gånger tyvärr!

21 Louise:

väldigt bra ämne att prata om, det är så himla viktigt och fruktansvärt att man ska behöva vara med om såna saker som tjej överhuvudtaget ! :(

22 Alice Lindström:

Tycker den hashtaggen är så viktig!

23 Hanna Karlsson:

Jag har inte fattat hur utbrett det är. I princip alla har varit utsatta vilket är sorgligt.

Svar: nä det är därför jag tycker att den här kampanjen var så himla bra
Pauline Hurtig

24 Krister:

Bodde hos en familj i Italien. En kväll kom en kvinna in och kröp ned i min säng. Hon tvingade till sig ett samlag och jag vågade inte slå larm för hennes man sov i ett annat rum. Det har varit ett trauma sen dess. Att inte kunna göra nåt.
Vid ett annat tillfälle låg jag på sjukhus och på natten kom en kvinna in och vek undan täcket och började med oralsex. Jag var så sjuk att jag inte kunde gå ur sängen. En tredje gång våldtogs jag av en homosexuell man på en firmafest som hölls i en sportanläggning.

Svar: åh fy så hemskt :( :( beklagar verkligen!
Pauline Hurtig

Kommentera här: