20 oktober

Igår skulle jag och Theodor ha sista mysiga vabbdagen men så blev det inte, Theodor fick istället mysa med sin mormor medans jag var på akuten. Jag blev dunder hostig i tisdagskväll. Jag hostar så mycket slem och blod, jag bestämde mig onsdag kväll för att ringa hälsocentralen för att kanske ändå kolla upp att jag hostar blod. Jag vill ju inte balasta vården, specielt inte för hosta men ett samtal med dom kanske kunde vara bra iaf. Så igår morse ringde jag, under natten hade jag börjat få så tungt att andas och på morgonen kunde jag nästan inte prata för att jag var så andfådd. Så sköterskan jag pratade med sa att jag skulle åka till akuten på en gång. Åh det kändes så överdrivet, jag kände mig så dum när jag vet hur vården ser ut men samtigt var det ju kanske sant, det var verkligen så jobbigt med andningen. Så vi åkte ut till akuten och de kollade att de inte var covid. Jag saturerade mig helt okej, pendlade mellan 89-98 % men hade hög puls och så kunde jag inte djup andas. Det gjorde mer ont på höger sida där även läkaren hörde sämre ljud från lungan. Så vi började med en vanligt röntgen för att se att inte lungan var kollapsad och det var den inte. De trodde jag inte heller men skönt att utesluta. Så då gick vi vidare med Dt för att kolla att det inte var en blodpropp i lungan. Det trodde jag verkligen inte men läkaren sa att symtomen stämmer bra på. Men det såg också bra ut. Så skönt! Jag fick åka hem och diagnosen blev lunginfektion och så fick jag recept på luftrörsvidgande. Inhalationerna hjälper och jag har lättare med andningen idag men känner mig helt slut.
 
 
Fint datum var det iallafall 20 oktober, 13 år sedan jag och Jonas blev tillsammans,
men något mysigt firande blev det inte.

Kommentarer:

1 Netti Starby :

Fy vad läskigt att du hade svårt att andas. Men vad skönt att du fick hjälp och mår bättre. Kramis <3

Svar: jo det var det :( verkligen!
Pauline Hurtig

2 lisa:

Usch vad obehagligt. Krya på dig!

Svar: jo :( tack så mycket
Pauline Hurtig

3 C:

Oj vad läskigt! Krya på dig!

Svar: jo :( tack!
Pauline Hurtig

4 Svärmor :

Kryapåkramar till dig ❤️

Svar: tack <33
Pauline Hurtig

5 Rolf:

Nämen lilla fröken hurtig. Det lät ju så inte bra men hoppas att det är mycket bättre nu. Skumt med blodet men iom att det kom så plötsligt och i kombination med influensasymptom så är det nog ingen fara. För en lekman som jag så låter det ju helt osannolikt att det skulle vara en blodpropp men tydligen så kan även unga och i grunden friska människor drabbas av det. Jag vet inte vad ordet saturera betyder men antar att det är syresättning och den var ju bra. Jag brukar kolla på telefonen som har en sådan mätare. Jag är också lite så att man inte vill besvära vården i onödan men det var kanske tur att du åkte in,inte minst för att utesluta farliga saker.
Krya på Dig!!

Svar: att hosta blod är inte bra. visst kan man göra det om han hostat mycket å länge eftersom de kan riva upp i halsen men så var såklart inte fallet för mig. en blodpropp kan hända vem som helst, vi röntgar det ofta, men jag räknas väl inte som riskgrupp för det men eftersom min puls var så hög och prover visade det så kunde dem inte utesluta det. precis det är syresättning 89 av hundra är väl inte toppen men det är okej eftersom jag ibland låg närmare 100. Ja och att ha så tungt att andas är inte bra så ja det var tur att jag åkte in :) Tack!
Pauline Hurtig

6 Mamma och mormor :

Theodor och jag hade det så mysigt ❤ gjorde bl.a mattepussel till honom som han älskade att göra. Men tankarna var hos dig som fick ligga på akuten hela dagen och göra en massa undersökning utan att få äta och dricka 😢

Svar: ja så fint att du alltid ställer upp! jo :( <33
Pauline Hurtig

7 Henrik Olsson - Föreläsningar:

Men oj!! Hoppas att du kryar på dig snabbt!!

Svar: jo :( tack!
Pauline Hurtig

8 dixiwonderland.com:

Men fy va obehagligt. Hoppas att du mår bättre snart <3

Svar: det var det :( tack!
Pauline Hurtig

9 ullie:

åh men snälla nån stort krya på dej o grattis på er dag ni får fira när du blir pigg

Svar: tack så mycket
Pauline Hurtig

10 sara:

Usch, vad hemskt! Hoppas du snart få må lite bättre :)

Svar: ja :/ tack!
Pauline Hurtig

11 Carolina :

Så obehagligt. Skönt att veta vad det nu är. Krya på dig! <3

Svar: jo :( tack <3
Pauline Hurtig

Kommentera här: