Svårt och lite läskigt

 
Något som jag tycker är otroligt läskigt och svårt med vuxenlivet är alla försäkringar, abonemang och energibetalning. Det finns ju så himla mycket olika och hur ska man egentligen veta? Det är ju väldigt viktiga saker men också svåra, varför får man inte lära sig sådant i skolan? De ringer ju försäljare från diverse olika företag och jag hänvisar bara till till min kära sambo, stackarn haha, men annars skulle vi nog ha hur mycket försäkringar och grejer som helst. Elen har jag också lämnat till Jonas, han är mycket bättre på sådant.
 
Jag fick en samarbetsförfrågan från Göta Energi och tänkte bara oj, jag är inte rätt person för detta, jag kan ju inget. Men kanske är det just därför de skulle passa mig så bra att skriva ett inlägg om just de, för jag var inne på deras hemsida https://www.gotaenergi.se/ och tyckte den var så bra. Allt var enkelt utformat och tydligt, perfekt för en som inte är så insatt. Annars tycker jag det är så långa texter att man går vilse och inte riktigt förstår. Men här var det i punkt form, som tillexempel:

Rörligt elpris helt utan påslag

Månadsavgift baserad på din årsanvändning

För dig som använder upp till 40 000 kWh/år

12 månaders bindningstid samt 90 dagars löpande uppsägningstid

De har alltså rörligt elpris vilket jag tycker verkar jättebra.
"Det rörliga elpriset är detsamma som vi köper in elen för på den nordiska elbörsen Nord Pool. Det rörliga elpriset varierar över året beroende på tillgång och efterfrågan. Varje månads rörliga elpris sätts i efterhand och motsvarar vårt inköpspris för föregående månad."
 
De har även en funtkion på deras hemsida där man får skriva in sitt postnummer, och kan ränka ut hur mycket det skulle kosta per månad beronde på hur mycket man använder. Den var väldigt lätt att förstå och inte så mycket svåra konstiga ord och formler haha. Så kika in hos Göta Energi och kolla hur mycket det skulle kosta för dig.
 
Tycker du också att sådant här annars känns svårt och lite läskigt? Eller är det bara jag?

Kommentarer:

1 Netti Starby:

Bra tips! :-D Kramis

Svar: kul att du gillade det!
Pauline Hurtig

2 Znogge:

Jag tycker att det är en djungel när det gäller alla dessa val. Just när det gäller elen så är man dessutom bunden av vissa fasta avgifter som inte går att påverka och där ligger eon väldigt högt. Jag tror att någon gör oskäliga vinster...

Svar: ja verkligen ja så svårt sånt där
Pauline Hurtig

3 ullie:

min 14 åring sa senast idag ... blir så förbannad på fysiken varför ska jag lära mej sån skit men betala räkningar och sånt viktigt det får man inte minsann
nä dåligt faktiskt

Svar: ja men eller hur
Pauline Hurtig

4 MALIN:

Smart! Kram

Svar: eller hur!
Pauline Hurtig

5 Matilda Berlin:

Men jaaaa! Tycker sånt är så sjukt läskigt! Kan verkligen ingenting. Så tack för inlägget fining!!! <3

Svar: ja men samma här, åh kul att de uppskattades :D<3
Pauline Hurtig

6 Carolina:

Ja, sånt här är det inte mycket man lär sig av i skolan. Det är alldeles för bra information via den här sidan och kul att du fick en förfrågan om ett samarbete med det här företaget! :)

Svar: nä verkligen, eller hur :D
Pauline Hurtig

7 Henrik Olsson - Föreläsningar:

Ja, det är väldigt svårt med alla avtal och allt, men här hemma försöker jag faktiskt planera för att lämna elnätet och ersätta allt med solcellspaneler.

För tillfället förbrukar vi ca 6000 kWh/år, och hade klarat oss med en solcellsanläggning på ett av taken.

Dock kostar allt sånt ganska mycket...

Svar: du verkar ha så bra koll :D
Pauline Hurtig

8 Dixi Wonderland:

Fan vilken snygg reklam markering! Blev faktiskt lite avundsjuk på den för den var så snygg :D Bra inlägg också :*

Svar: åh men tack!
Pauline Hurtig

9 Yasmine:

Jag tycker sånt här är skitsvårt rent ut sagt, jag kan verkligen ingenting! Tack att du upplyser mig :) Kram

Svar: ja men visst är de :o haha varsego :D
Pauline Hurtig

10 Sara Ekman:

Nä du är inte ensam, tycker också sånt är så svårt, överlåter allt sådant till Fredrik :P

Svar: haha tur att vi har våra karlar!
Pauline Hurtig

11 Johanna:

Bra när det är lätt och förstå. Sånt om något skall var lätt , det är ju så viktigt!

Svar: ja verkligen!!
Pauline Hurtig

12 Alice:

Jag tycker också att det verkar väldigt svårt!!

Svar: ja men denna sida var iaf bra :D
Pauline Hurtig

13 Emelie Andersson :

Håller verkligen med dig! :)

14 Emelie Andersson :

Håller verkligen med dig! :)

Kommentera här: