En reklam som påverkade min son

En dag när jag och Theodor satt och byggde lego på vardagsrumsgolvet hade vi igång nyhetsmorgon i bakgrunden. De blev reklam och den där reklamen för Unicef kom igång. Den där de mäter ett litet barns arm, de syns att barnet väger för lite och inte mår bra. Theodor stannar upp, tittar med stora ledsna ögon på tv:n. Sedan ser han fundersam ut, sedan ledsen igen och kryper upp i min famn. Jag håller bara om honom, hårt. En ny reklam kommer och en till, sedan tittar han upp på mig med sina stora blå ögon och frågar mig varför barnet inte får mat. Jag svarar att barnets familj inte har pengar att köpa mat, eller att de inte finns mat att köpa, att det nog är bråk i deras land och att de inte mår bra. De vill ge barnet mat men de går inte. Theodor ser sammanbiten ut. Han, min son på 2 år, förstår hur fel de är. Att ett barn inte ska få den mat den behöver för att må bra. Han blir som orolig i kroppen, precis som att han vill hjälpa de lilla barnet på tv:n. Jag berättar för honom att vi ger pengar varje månad för att barnet på tv ska få mat. Vi har råd. De gör så ont i mig att veta hur många föräldrar, likt mig själv, men samtidigt så olikt mig själv känner. För mig är det en sådan självklarhet att Theodor får mat, de är ju ingenting vi ens tänker på. Men tänk om vi skulle ha fötts någon annanstans. Tänk om jag skulle vara en förälder som inte kan ge mitt barn mat.
 

Kommentarer:

1 Svärmor och farmor :


Svar: <3
Pauline Hurtig

2 Netti Starby:

Sådär brukar mina barn också reagera och så fint skrivet! <3 Kramis

Svar: tack <3
Pauline Hurtig

3 Sara:

men aw, så fin han är!!

Svar: ja visst är han!!
Pauline Hurtig

4 Sara:

men aw, så fin han är!!

5 Henrik Olsson - Föreläsningar:

<3 <3 <3

Svar: <3<3
Pauline Hurtig

6 MALIN:

Så fint <3 Kram

Svar: kram <3
Pauline Hurtig

7 ullie:

oja barnen förstår så mycket o det är jobbigt o se för de kanske inte förstår allt heller :(

Svar: ja verkligen
Pauline Hurtig

8 Matilda Berlin:

Det skär verkligen i mitt hjärta att läsa! Samtidigt som jag nästan blir lite stolt över honom. Tänk att man kan vara så varmhjärtig när man är så liten <33

Svar: eller hur :'( <3
Pauline Hurtig

9 Dixi Wonderland:

Vi donerar 200 kronor varje månad och jag ser det som en självklarhet att vi som har pengar ska använda dom till att hjälpa andra. Han kommer bli något riktigt stort när han blir stor den lilla gossen :)

Svar: så bra! aw tack för de fina orden, jag tror de också <3
Pauline Hurtig

10 Alice:

Men så fint av han!

Svar: eller hur!
Pauline Hurtig

11 Emelie Andersson:

Åh vad fin han är, där ser man hur de påverkar <3

Svar: ja <3
Pauline Hurtig

12 natalia:

Men fina <3

Svar: <3<3<3
Pauline Hurtig

13 Johanna:

Ingen lätt diskussion och ta, men så viktig och ta <3

Svar: ja de är tungt
Pauline Hurtig

14 MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap:

Men sötnosen, så fin han är!!

Svar: ja visst är han!
Pauline Hurtig

15 Celine:

Han är så smart och fin alltså! Men det är verkligen hemskt med all denna orättvisa i världen </3

Svar: <3<3 verkligen
Pauline Hurtig

16 Sara Ekman:

Åh :( </3

Svar: <3<3
Pauline Hurtig

17 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Ja fy det är verkligen tungt :(. Jag är PLAN-fadder det känns i alla fall som man gör något :/

Svar: ja :( ja så bra!
Pauline Hurtig

18 Johanna Utterberg:

Den reklamen berör verkligen mig också och tänk hur mycket även de små kan förstå, att det finns såna orättvisor här i världen <3

Svar: ja <3<3
Pauline Hurtig

19 Jessica Högberg:

ja, fy, usch... vi läser nu om migration och ensamkommande...

Svar: så hemskt :(
Pauline Hurtig

20 Carolina:

Fint utav din son att se allvaret när han är så liten. Ja, det är så himla sorgligt hur andra i världen har det :( ❤

Svar: eller hur <3
Pauline Hurtig

21 Sofia Johansson:

Så svårt för en tvååring att förstå när man knappt själv kan ta in allt hemskt som sker i världen. Tänk vilka tankar som far runt i våra små. Min fyraåring pratar mycket om döden och det är också ett ämne som är svårt att förklara. <3

Svar: ja verkligen :( åh det kommer nog här med. Vi brukar redan nu prata om morfar som kör lastbil i himlen <3
Pauline Hurtig

Kommentera här: