Dagisångest

I veckan nu har vi ansökt om förskoleplats åt Theodor, wäääääh (gråt). Theodor är ju hemma med sin pappa nu och ska vara de tills januari då är han 1,5 år och det är dags för oss att skola in på förskolan. Men alltså vi vill inte, har redan ångest, vi vill inte lämna han på dagis, vi vill vara hemma med honom för alltid. Men det är ju jättebra för deras utveckling, ekonomin och jag tror att han skulle älska det. Men ursh så hemskt, tänk om de glömmer honom? tänk om någon är dum med honom? tänk om han rymmer? tänk om han blir biten? Troligtvis kommer han älska det, han gillar att leka med andra barn, hoppas verkligen de kommer gå bra. Jag kan tänka mig att det är uuur mysigt att hämta på förskolan.
 
 Att den här lilla plutten nu har blivit så stor att han snart skall börja förskola..

Kommentarer:

1 Netti Starby:

Det kommer att gå så bra för honom men det är fullt normalt som förälder att känna så! <3 Kramis

Svar: ja hoppas det :) jo jag vet <3
Pauline Hurtig

2 Johanna Utterberg:

Det kommer gå bra men kan tro att det ger lite ångest trots allt. :)

3 Linnéa:

åH, min kompis kände detsamma inför sin son - men han vill knappt gå hem på eftermiddagarna <3

Svar: haha nä kan tänka mig att det kan bli så
Pauline Hurtig

4 Gabriella :

Åhh, sötnosen!!

5 Alice:

Det är jobbigt, men det kommer gå så bra 💓

Svar: <3
Pauline Hurtig

6 Celine:

Han kommer säkert trivas jättebra och ha kul och leka med de andra barnen <3

Svar: ja jag tror ändå det :)
Pauline Hurtig

7 Jennifer:

Alla går vi genom detta. Önskar dock jag kunde varit hemma merän ett år med Casper innan han började på förskolan.

Svar: ja dock är det mer eller mindre, vet vissa som nästan längtat. Ja känns bra att han kommer vara 1 och 1 halvt i alla fall
Pauline Hurtig

8 Natalia:

Det kommer gå så bra <3

Svar: hoppas det <3
Pauline Hurtig

9 Sara Ekman:

åh förstår din oro, men kommer säkert gå bra <3

Svar: ja tror ändå det
Pauline Hurtig

10 Henrik Olsson - Föreläsningar:

Jag förstår hur du tänker, men tror att det kommer att gå bra :)

Svar: ja jag tror också det :D
Pauline Hurtig

11 Carro:

Åh jag har samma känsla i kroppen, fast jag jobbat på förskola i många år och vet att barn älskar det, men det är något annat att lämna bort sitt eget barn :/

Svar: ja :(
Pauline Hurtig

12 Sara Karlsson:

åh jag förstår det! men det kommer nog gå jätte bra :)

13 Anita:

Sötisen!!

14 Linda:

Jag förstår att det är jobbigt :/

15 Alice Lindström:

Spännande!

16 Dixi Wonderland:

Kan förstå er känsla men om ni känner er bekväma med personalen och om han tycker det är roligt så kommer det nog kännas enklare :)

Svar: ja hoppas verkligen att vi kommer gilla personalen!
Pauline Hurtig

17 Denise:

Ni har inte funderat på dagmamma till honom? Jag tänker att mycket av det du oroar dig för beror ju till stor del i att barngrupperna på dagis är så stora att det är svårt för pedagogerna att hålla tillräckligt med koll. Hos en dagmamma är det ju mindre barngrupper och det blir ju inte samma sak som att lämna på dagis samtidigt som han får utlopp för att leka med andra barn och utvecklas. <3

Svar: nej det har vi faktiskt gjort, tror inte det skulle passa oss faktiskt, men ska kolla upp de, tack för tips
Pauline Hurtig

18 Julia:

Spännande med förskola!

Svar: ja det ska bli så kul att se bad han tycker om det :)
Pauline Hurtig

19 Amanda:

Så fin bild <3

Svar: tack! jag älskar den bilden
Pauline Hurtig

20 Frida G Svensson:

förskola var verkligen det bästa som hänt Estrid. Vilken fantastisk utveckling vi såg i henne. Jag lovar dig, det kommer bli så bra! Förskola är ju faktiskt ett barns rättighet. Så tänker jag.

Svar: åh vad kul att höra! ja men det känns vi med, känns ju naturligt att han ska gå
Pauline Hurtig

21 Jeanette:

Förstår att det är många frågor i huvudet kring det där, känner igen frågorna från vänner som har barn och syskonen som också har barn. Kommer säkert bli jobbigt i början men förhoppningsvis är det värt det :) Han kommer säkert få det jättebra med massa nya kompisar och intryck

Svar: ja men precis!
Pauline Hurtig

22 Kattis:

Det kommer jättebra för både honom och er tror jag, men förstår att det känns lite jobbigt!<3

Svar: ja jag tror ändå det, vi får se :)
Pauline Hurtig

23 My:

Det kommer gå jättebra :)

24 Norahsmamma :

Ångest hör nog till men det kommer bli bra! Kram

Svar: ja till de flesta men vi har väldigt mycket, vet dem som längtar tills deras barn börjar
Pauline Hurtig

25 Amanda Sofi:

Spännande, hoppas de blir bara bra när det är dags!

26 Emelie:

Det kommer gå toppen ska du se, och han kommer säkert älska det när han har vant sig :)

Svar: ja hoppas det!
Pauline Hurtig

27 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Ett alternativ är ju dagmamma, som förskollärare i grunden och med flera kollegor som sagt samma hade jag om jag skulle göra valet idag söka dagmamma eller privat förskola. Skulle inte alls ha lika mycket ångest då.

Svar: tror inte att dagmamma är något för oss men tack för tips
Pauline Hurtig

28 Veronica Wallgren:

Jag förstår din oro. Jag kände precis likadant med Eric och jag jobbar även som förskollärare. Men oron minskar successivt och det är fullt normalt att känna så. Pedagogerna på Erics förskola är helt fantastiska och jag lättade mitt hjärta för dom när han började och dom förstod mig och gjorde allt för att alla i vår familj skulle känna sig trygga. Under första perioden uppdaterade med sms och bilder om hur Eric hade det och nu när jag lämnar och Eric har bara gått där i lite mer än en månad går han glatt in och leker med sina kompisar. Och skulle han vara ledsen någon dag när vi lämnar går det fort över och dom uppdaterar oss om hur han har det. Jag rekommenderar verkligen att man berättar för pedagogerna om sina känslor och tankar för att göra det som bra som möjligt <3

Svar: åh men gud vad skönt att höra! tack för tipsen, åh hoppas de kan skicka sms under dagen :D
Pauline Hurtig

Kommentera här: