Är följare och likes lika med lycka?

 Jag ser alla dessa "follow trains" och "sfs" på Instagram, alltså följ så följer vi tillbaka och visa min bild så visar jag din. Allt för att få fler följare. Jag fick frågan om att vara med i ett sk. tåg men tackade nej. Visst är det kul när folk vill följa en men de som följer på detta sätt gör det ju inte för att de gillar mina bilder utanför att få fler följare själv. Det är iallafall min uppfattning. Jag tycker det är jätteroligt att folk vill följa och gillar mina bilder, men att tigga nya följare känns så hemskt. I de där följaretågen kan det ju finnas ett konto jag verkligen skulle gilla men det känns bara fel, desperat. Men det kanske är ett sett för att lyckas? Kanske är det vägen man måste gå om man vill bli stor på instagram och tjäna pengar på sina bilder. En dröm om att bli känd?

Har ni sett Telias reklam där de är ett nyförlöst par och en röst säger "Vad skulle göra denna stunden bättre, likes massor med likes". Då knyter det sig lite i magen på mig, så hemskt! Jag kände mig dock inte alls träffad. Visst la jag ut en bild för att visa upp när Theodor kommit men han var så klart störst, inget kunde göra det bättre. Liksen spelade ingen roll, men nog blev jag säkert glad när jag såg antalet likes för det är ju inte så konstigt att just den bilden har mest likes i mitt instagramflöde.

 
Jag blir jätteglad när någon ny följer mig eller när jag hittar ett nytt fint konto. Det är så kul att min blogg och instagram uppmärksammas och gillas av andra men jag vill att de ska vara för att de gillas inte för att personen egentligen bara vill vinna på det själv. Förstår ni vad jag menar?
 
Vad känner ni om detta? Vill ni bli "stora" på socialamedier? Jag hoppas inte att någon tar illa upp av detta. Det är bara mina åsikter och jag kände att jag ville skriva ner dom. 

Kommentarer:

1 WWW.nouw.se/lifeofc:

God morgon 🌸 Fin blogg du har. Ta gärna en titt i min med. Följa varann? Ha en riktigt fin tisdag! Kram

Svar: tack så jättemycket! dock läste du nog inte just detta inlägg för då tror jag inte du skulle kommenterat detta. Gillar du min blogg kan du ju följa den om du vill :)tack hoppas du hade det med. kram
Pauline Hurtig

2 Netti Starby:

Jag håller med dig! På min Instagram lägger jag upp bilder för att det är kul och skulle aldrig jaga följare. Så himla bra skrivet! <3 Kramis

Svar: tack snälla!
Pauline Hurtig

3 Jessica Högberg:

Självklart är det kul med Luleå men inte till vilket pris som helst!

Svar: gissar att det ska stå likes. exakt! :)
Pauline Hurtig

4 Alice Lindström:

Verkligen så bra skrivet!

Svar: tack så mycket!
Pauline Hurtig

5 Johanna Utterberg:

Skitbra inlägg och håller med dig, jag har också tackat nej när jag fått frågan. Sen hänger jag gärna på followtrains på sidan av för att hitta något nytt ibland och så att folk hittar mitt företagskonto, eftersom jag behöver få det att växa och hitta kunder, men antal följare eller likes är absolut inte lycka! :)

Svar: tack så mycket! ja precis med företag är det ju en annan sak :)
Pauline Hurtig

6 Natalia:

Så bra inlägg!

Svar: tack vad roligt att du tycker det
Pauline Hurtig

7 My:

Håller med dig :)

8 Cassandra:

Jättebra inlägg!!

Svar: tack så mycket!
Pauline Hurtig

9 Carro:

Bra inlägg och jag håller med dig helt! Jag har låst Instagram och följer bara de jag vill :)

Svar: tack snälla!
Pauline Hurtig

10 Bella:

Alltså åh vad jag stör mig på alla dessa "follow for follow". Eller egentligen har jag inget problem med att andra kör på sådant, det jag stör mig på är när folk försöker kräva av mig att jag ska följa dom. Jag skulle aldrig göra en f4f för jag vill inte följa någon enbart i syfte att få följare, samt att jag inte vill att någon ska vara tvingad till att följa mig. Folk ska följa mig för att dom gillar mitt konto i så fall, det ska inte vara ett tvång.

http://nouw.com/bellss

Svar: ja jag tycker bara det tar onödigplats i mitt flöde så jag blir lite irriterad. nä men exakt, sen kan man ju tipsa för att man vill det.
Pauline Hurtig

11 Amanda CL:

Jag förstår precis vad du menar! Jag vill att andra ska följa/läsa/gilla för att de vill och inte för att jag följer eller nåt tillbaka
Bra inlägg
Kram

Svar: ja men precis! tack :D
Pauline Hurtig

12 corneliaeriksson.blogg.se:

Håller med dig helt! :)

13 hellstromellinor.blogg.se:

Visst skulle det vara roligt med fler följare dock håller jag med dig att det börjar gå för långt. Livet kan ju inte kretsa kring likes...

Svar: nä men precis
Pauline Hurtig

14 Henrik Olsson:

Jag är inte längre inne på att bli "stor", utan mer på att ha något vettigt att förmedla :)

Svar: låter bra!
Pauline Hurtig

15 Ellen Gräntz:

Jag tycker det är så svårt med sociala medier. Jag älskar det och blir motiverad både av andras konton och mitt eget. Tänker särskilt Instagram. Samtidigt vet jag att jag, särskilt när jag mår dåligt, upplever en sjuk stress av sociala medier. Sitter maniskt och räknar likes när jag lägger upp en ny bild och så vidare. Så jag pendlar mycket. Ibland vill jag bara göra mig av med alla mina konton och fokusera mer på det "riktiga" livet. Samtidigt så fint att som i bloggvärlden, "träffa" nya människor och liksom kika in hos varandra nästan varje dag i flera år. Det vill jag inte tappa bort. Jag är kluven, minst sagt!

Svar: ja jag håller med dig. Älskar att "lära känna" folk men dessa som bara vill följa för att bli följd känns tråkigt.
Pauline Hurtig

16 elin:

Åh vilken sötnos!

Svar: ja visst är han, bara några timmar gammal :D
Pauline Hurtig

17 Gabriella :

Håller verkligen med dig, jättebra skrivet!!

Svar: vad roligt att höra!
Pauline Hurtig

18 Elin:

Toppen bra inlägg. Jag vill ha min blogg för min egna skull men det blir ofta att jag får prestationsångest och vill bara ha mer och mer läsare för att någon annan har det.. Det är så svårt det där...

Svar: tack så mycket, ja jag kan känna igen mig i det, tyvärr
Pauline Hurtig

19 Days by Johanna:

Har med reagerat på dessa followtrains.... gillar dem inte heller... jag vill folk följer mig för de gillar det jag lägger upp på instagram eller det jag skriver på bloggen. För mig är det inte viktigt och bli stor.

Svar: ja men exakt!
Pauline Hurtig

20 Erika:

Förstår dig helt och hållet. Hade själv inte kunnat gå med i några sådana tåg utan jag följer de jag tycker om och sedan accepterar jag bara sådana jag känner på instagram :)

21 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Folk skapar ju mest sånt för att företag ska hitta till dem. Känns väl lite skumt ibland, är ganska många bloggar/instagramkonton också jag inte riktigt förstår mig på vad det är som är så speciellt med just dessa. Vissa stora gör ju inget speciellt alls och har ändå tusentals med följare. Tycker nästan det är roligare med mindre bloggar/instagrammare som man kan följa där är folk mer intresserad av sina läsare/följare också.

Svar: jo :(
Pauline Hurtig

22 MALIN:

SÅ himla bra och viktigt inlägg! Håller med dig! Kram

Svar: tack så jättemycket!
Pauline Hurtig

23 Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Himla bra och viktigt inlägg <3
Kan bara instämma med dig

Svar: åh tusen tack!
Pauline Hurtig

24 Mirre - Sweetwords:

Jag håller med dig, är inte med i något sådant

25 carolines:

Håller helt med dig! Jag brukar länka min blogg i hopp om fler läsare och självklart är det kul med folk som följer, gillar, läser och kommenterar. Det säger jag ingenting om. Men det ska ju vara för att de gillar min blogg och inte för någonting annat, då får det hellre vara!

Svar: tack! ja men att länka sin blogg är ju skillnad :) exakt :D
Pauline Hurtig

26 Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Så klokt skrivet, håller med dig helt och hållet! När jag började blogga var det populärt att göra "bloglovin-byten"men ärligt talat, varför ska jag följa någon jag inte tycker är intressant att följa bara för att hen ska följa mig tillbaka? :)

Svar: tack så mycket! ja jag blev så less på sånna kommentarer, följ om du gillar, aaaah
Pauline Hurtig

27 Sara Ekman:

Håller med. Jag följer bara konton som jag tycker lägger upp fina och inspirerande bilder, och så följer jag så klart vänner och en del kändisar :)

28 Dixi Wonderland:

Jag skulle aldrig vilja bli stor inom sociala medier vilket säkert låter konstigt då detta är mitt jobb. Idag är det så enkelt att köpa följare/likes/läsare så företagen kan egentligen inte förlita sig på sånt utan det blir mer fokus på personen som driver kontona.

Likes för mig säger ingenting. Det tar 1 sekund att gilla en bild på instagram men det tar betydligt mer tid att skriva en sån här kommentar som jag gör nu. Det säger en hel del om man har genuina följare eller inte :)

Svar: ja men verkligen!
Pauline Hurtig

29 Carolina Thoor:

Håller helt med. Inget för mig direkt heller :)
Det är likadant på bloggen, personer som endast vill ha fler kommentarer eller fler läsare, men bryr sig inte ett skvatt om att sedan svara på kommentarerna eller liknande. Nix :P

Sv; ja, tiden går galet fort. Det hoppas jag med!

30 Jessica Högberg:

Ha ha, du gissar bra

31 Bambi:

Follow train kan jag tycka är ett sött sätt att hitta nya och roliga konton. Där är det ju också så att man rätt snabbt märker vilka som avföljer och då kan man avfölja dom också. MEN jag förstår vad du menar. Likesen borde inte vara så viktiga för oss - men på något sätt så blir dom det. Det blir större och större detta fenomen.

Svar: jag tycker inte det är söt. Och tror inte det är för att hitta nya utan för att få nya. Jo men vill man följa bara för att bli följd tillbaka? jag vill inte att de som följer mig ska göra de enbart för att jag ska följa dem. nä precis
Pauline Hurtig

Kommentera här: