Svar på frågestunden

 Var det planerat eller oplanerat?

 Det var planerat.

  Jag undrar hur du märkte det?

 Ingen mens och superömma bröst. 

Själva händelsen när du tog gravtestet?!! 

Graviditeten var planerad så det kom ju inte som någon chock. Eller jo lite, eftersom att det gick så fort och att det verkligen var på riktigt. Plusset kom jättesnabbt och jag blev såå glad, hade ställt in mig på att det skulle ta länge och vara jobbigt så det var en lättnad. Jag gick ut och sa (läs skrek) till Jonas att vi fick ett PLUS. Jonas forsätter diska, lite skakis. Jag säger (läs skriker) släpp den j*vla diskborsten vi ska få barn! Sedan kramas vi och skuttar runt ett tag.

Hur långt gången var du när du fick veta det? :) 

 Då var jag i vecka 5.

 Vem fick veta först att ni väntade barn? 

Först att få veta var väl våran katt Klara (hon var inte så brydd, kändes mest som hon tyckte vi såg dumma ut) Men sen var det min mamma.

 Vad var din första reaktion när du fick veta att du var gravid? 

Jag blev jätteglad, skakig och så lycklig. 

Hur känns de att bli föräldrar? 

 Spännande, mäktigt, konstigt, läskigt, underbart.

 
 När beräknas er lilla bebis att komma? 

Den 30 juni är beräknad födsel i nuläget.

 Vet ni vad det blir?

Vi hoppas på en människa men gissar att du menar kön, och nej. Det vet vi inte än.

 Har ni tänkt något på namnen ännu och i så fall finns det något du kan tänka dig att dela med dig av på bloggen? 

Får mycket frågor om detta. Pojknamn har vi bestämt, flicknam har vi några alternativ. Det är dock inget jag vill skriva ut här i bloggen. Det får ni veta tids nog, hihi.

Finns det något namn som du aldrig skulle döpa ditt barn till?

Oj, sånna finns det många av haha. Men för att nämna nåra: Kurt, Sture, Bertil, Olof, Kristina, Karin, Barbro. Men sedan finns det ju så många "innenamn" och något sådant vill vi inte heller ha, så som Elsa och Alicia.

 Kommer ni ta reda på könet innan förlossningen? Hur tänker ni kring det?

 Många som undrar detta och om det går att se på ultraljud kommer vi göra det. Vi känner att eftersom förlossningen kommer vara så stor och mäktig i sig, kommer nog inte ens tänka på könet då. Känns det roligt att få veta det tidigare, ett steg närmare liksom.

 

 Är du rädd för att inte klara av det?

Menar du själva förlossningen? Klart det känns läskigt men kroppen är fantastiskt och man får bra hjälp. Menar du själva uppfostran och så? Där oroar jag mig inte alls. Jag och Jonas känner lika i uppfostran och kompletterar varandra. Vi har familjer och vänner som stöttar.

Tänker ni bo kvar där ni bor nu, eller har ni funderat på att flytta till något större då bebisen kommer?

 Vi kommer att bo kvar. Vi bor stort nog nu för en bebis, speciellt med tanke på hur trångt bebis har det nu hihi. Men om något år har vi tänkt flytta till hus.

Känner du dig säker i dig själv?

Förstår inte riktigt hur du menar i frågan. Det är väl olika i olika sitationer men nog känner jag mig säker.

 När har ni tid?

Menar du för rutinultraljud? Det har vi den 8 februari. Eller beräknad födsel? det är i nuläget den 30 juni.

Största förändringen i din vardag?

 Det har inte blivit så stor förändring i vardagen. Förutom att magen växer och kläder inte passar typ. Och att jag måste undvika vilka dofter för att inte kräkas.

Vad har varit jobbigast under din graviditet hittills? Har du mått mycket illa och så t.ex.?

Det jobbigaste är nog den ständiga oron att något ska hända. Men annars har det varit illamåendet. Oj vad illa jag mådde i början. Mår illa lite då då nu med (jag är känslig och har alltid varit). Men det är ju till och är så klart värt det.

Hur trivs du med graviditeten so far? :)

Jag älskar att vara gravid! Se magen växa, känna rörelser, underbart!

 Vad har varit negativt samt positivt hittills?

  Negativt är oron och illamåendet. Postivit är att bära att liv som vi skapat i magen. En liten människa som jag längar så efter att få träffa.

Har du svällt mycket? Tänker på vätska i kroppen.

 Nej inte än :)

 Hur sover du med magen? Är den ivägen eller får du sova?

Sover som vanligt men det är lite besvärligt. Brukar lägga filt under magen och mellan låren och sova på sida. Tror dock det är mest foglossningarna som stör sömnen.

 Vad har varit det bästa med hela den här resan?

 Oj, bara känslan av att vara gravid. Att bära ett litet liv, att stolt få visa upp magen.

 Har du några cravings?

Inte mer än innan. Jag kan få plödsligt sug, inget ihållande. Har mera uncravings på saker jag verkligen inte vill ha.

Kommentarer:

1 Linn Strömberg:

Roligt att läsa!

2 Daniella:

Väldigt intressant att läsa om, så många blir gravida nu hehe :)

3 Henrietta Nylund:

Så kul att läsa, stort grattis än en gång! <3

4 Henrik Olsson:

Vad roligt och läsa dina svar! :)

5 MALIN:

Väldigt intressant att läsa! Stort grattis ännu en gång!!! Kram

6 Lucy:

Jätte roligt att läsa :D:D

7 Netti Starby:

Vad roligt det var att få läsa dina svar! Kram

8 N A T H A L I E :

Såå kul och intressant att läsa! :) kram

9 Skogsraah:

Vad roligt att läsa :)

10 Vanessa andersson:

Så spännande! :D

11 Sara Ekman:

Kul att läsa :)

12 sandra:

kul att läsa :)

13 Amanda Jona [SPONTAN]:

"Släpp den jävla diskborsten", haha, vad härlig du är! Kul att få läsa :)

Svar: hehehe :) kul att höra!
Pauline Hurtig

14 natalia:

Hahaha så kul att läsa :D

15 Alice Lindström:

Roligt att läsa dina svar!

16 Elsa:

Åh vilket roligt inlägg! :)

17 Amanda CL:

vad kul att läsa svaren :D

ska bli så spännande att få följa :D

sv: ja :/

18 Jennifers.nu - Fotograf & mamma tack vare IVF:

jag hade också uncravings ;P annars hade jag bara på frukt i allmänhet

19 Gabriella:

Åh så roligt att läsa!!

20 Tilda Barkselius:

Kul att läsa :)

21 Ida Lindborg ♡:

roligt och läsa dina svar :D

22 Johanna Utterberg:

Jättekul och läsa alla frågor och dina svar! :)

23 coffeeandcupcake.blogg.se:

Kul o läsa ^^ Och grattis igen :)

24 Blivande farmor :

Å jag längtar efter lilla prinsen eller prinsessan ❤

Svar:
Pauline Hurtig

25 Josefine:

Kan tänka mig att illamåendet inte är nå roligt

26 Släpp taget. följ flödet:

Rolig läsning och tack för svaret på mina frågor! :D

27 Sigrid:

Kul att läsa! Katten ska självklart få veta först, haha ;)

Svar: så klart ;)
Pauline Hurtig

28 sommarblom.blogg.se:

Fin kula!

Svar: tack!
Pauline Hurtig

29 Terese:

Åh superspännande att läsa!

sv: Åh ja så himla gott!
Kram

30 Felicia - Everyday / Fashion / Modeling:

Roligt att läsa:)

31 Celine:

Så kul att läsa!

32 Amanda Lindstrand:

Åh vad roligt! Stort grattis till er :D

33 Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Kul att läsa :)

34 Boel:

Så himla mysigt inlägg :D
Super stort grattis till er!

Svar: tack snälla!
Pauline Hurtig

35 Anita:

Sååå glad för eran skull!! Grattis :D :D

Svar: aw tack!
Pauline Hurtig

36 Carolina Thoor:

Riktigt roligt att läsa igenom. Särskilt sina egna frågor som man fick svar på. Roligt att det är lite mindre än ett halvår kvar tills att er bebbe/bebbla kommer ut! Förstår att ni båda är sugna på att få träffa det liv ni två skapat tillsammans! :)

Sv; ja, det är riktigt tråkigt med ett sådant blåsväder :P

37 LIL' BABUSTYLE - The truth is mine:

Kul att få läsa alla frågor och svar! :D

38 Sandra:

Haha jag tyckte att "är du orolig att du inte ska klara det" kändes så ledsam på något sätt. Vad hemskt det måste vara om man inte tror på att man kommer klara en förlossning eller att uppfostra ett barn. Pepp till de som tvivlar, alla grejar det!

Svar: jo kände det med :/ förstod inte riktigt frågan..alla klarar! :)
Pauline Hurtig

39 Anna:

Vad kul att läsa dina svar! Och vad spännande det ska bli :)

40 Jeanette:

Väldigt intressant inlägg och roligt att läsa :)

41 Therese Bjärstig:

Kul att läsa och kommer vara roligt för dig själv att titta tillbaka på senare också! Ha en fin vecka!

42 Leyla:

Vad roligt att det bara är en månad mellan våra beräknade datum, jag är ju beräknad 31 maj :)

Svar: vad roligt!
Pauline Hurtig

43 Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Åhh så himla mysigt! Ska bli spännande att följa dig genom din graviditet :)

44 tess- mamma till Malin & Olivia:

Men oooh, grattis igen! Alltså barn är det bääästa som finns & det finns inget som är så mäktigt som att bli förälder! Tror att du kommer bli en helt underbar mamma!

Svar: aw tusen tack! ja barn är underbara!
Pauline Hurtig

45 Ida - foto & häst:

så roligt att läsa! :D

46 corneliaeriksson.blogg.se:

Spännande läsning! Stort lycka till :)

47 Ellen Gräntz:

Åh vad roligt att läsa! :)

48 ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Kul att läsa :)

Kommentera här: